CTO introduceert vernieuwd plan voor toerisme in het Caribisch gebied

Image

De Caribbean Tourism Organization (CTO) heeft een nieuwe routekaart gepresenteerd voor de toekomst van het toerisme in de regio. Het plan, met de naam Reimagine Plan 2025-2027, werd gelanceerd tijdens de Caribbean Week in New York en gepresenteerd door CTO-secretaris-generaal Dona Regis-Prosper.

Met deze strategie wil de CTO het Caribisch gebied positioneren als wereldleider op het gebied van duurzaam toerisme. Tegelijkertijd richt het plan zich op het versterken van de interne organisatie en het behalen van meetbare resultaten voor de aangesloten landen.

“De afgelopen jaren hebben onze toerismesector zwaar op de proef gesteld,” zei Regis-Prosper in een videoboodschap tijdens de lancering. “Maar in echte Caribische geest hebben we ons aangepast, opnieuw opgebouwd en zijn we verder gegaan. Deze vernieuwde visie weerspiegelt onze gezamenlijke ambitie voor duurzame groei, meer veerkracht en blijvende welvaart.”

Volgens de CTO is het plan opgebouwd rond vijf belangrijke pijlers:

  • Duurzaam en regeneratief toerisme
  • Toeristische data en inzichten
  • Belangenbehartiging en samenwerking
  • Concurrentiekracht op de markt
  • Ontwikkeling van mensen en talent

Daarnaast is er een zesde focusgebied toegevoegd: operationele excellentie. Dit onderdeel richt zich op het verbeteren van de interne processen binnen de CTO zelf.

Het plan bevat onder andere doelen zoals het vergroten van het aantal aangesloten overheden en partners, het verbeteren van de toeristische datainfrastructuur, het uitbreiden van opleidingsmogelijkheden voor kwetsbare groepen en het verhogen van de kwaliteit van dienstverlening in de hele regio.

Tijdens het lanceringsmoment sprak ook Ian Gooding-Edghill, minister van Toerisme en Internationaal Transport van Barbados en voorzitter van de CTO-Raad van Ministers en Commissarissen: “Het moment is nu. De veranderaars zijn aanwezig. De visionairs zijn in beweging.”

Latia Duncombe, directeur-generaal van Toerisme voor de Bahama’s en lid van het CTO Reimagine Oversight Committee, noemde het initiatief “een oproep tot actie” en benadrukte: “We kunnen het ons niet veroorloven om dit te zien als zomaar een nieuw plan. Onze vooruitgang hangt af van hoe goed we visie omzetten in uitvoering.”

Volgens de CTO is het plan tot stand gekomen na meer dan twee jaar van overleg, analyse en samenwerking. Het weerspiegelt een bredere beweging richting meer regionale zelfstandigheid in een steeds competitievere wereldwijde toerismemarkt.

De uitvoering van het plan wordt begeleid door het CTO Reimagine Committee. Het is ontwikkeld in samenwerking met EY (voorheen Ernst & Young) en wordt ondersteund door het Caribbean Tourism Institute.

Na een interne introductie wordt het plan nu uitgerold in de hele regio. De implementatie zal de komende maanden verder vorm krijgen.