Fincantieri onderstreept zijn positie als toonaangevende scheepsbouwer

Image

“We hebben nieuwe klanten. We zijn trots dat AIDA nu tot onze opdrachtgevers behoort. En we zijn ook blij dat Marella in ons orderboek staat, met zeer innovatieve schepen die in 2030 en 2031 worden opgeleverd,” aldus Luigi Matarazzo, algemeen directeur van de Merchant Ships-divisie van Fincantieri.

Het was een druk voorjaar voor de Italiaanse scheepsbouwer. Zo werden twee extra nieuwbouwschepen voor Viking bevestigd, een waterstofproject voor datzelfde merk aangekondigd, en kwamen er ook twee nieuwe schepen bij voor zowel AIDA als Marella – beide nieuwe klanten voor Fincantieri.

“Marella maakt deel uit van TUI, en we hebben al ervaring met hen. Eerder dit jaar leverden we met succes de Mein Schiff Relax op. Ze waren zeer tevreden. De prestaties en kwaliteit waren uitzonderlijk. Dat heeft onze relatie met TUI versterkt. Enkele maanden geleden zijn we samen aan een nieuw project begonnen, en inmiddels zijn we overeengekomen om twee schepen van ongeveer 125.000 ton te bouwen,” aldus Matarazzo.

“Daarnaast hebben we een langdurige samenwerking met Viking. We hebben nu contracten bevestigd voor oceaanschepen 21 en 22, die in 2031 worden opgeleverd. Ook zijn er opties voor nog eens twee schepen in 2033.”

Waterstof

Op kortere termijn zullen de nieuwbouwschepen van Viking in 2026 en 2027 kunnen varen op waterstof.

“Iedereen praat over decarbonisatie. Iedereen discussieert over de overgangsperiode. Maar de waterstofschepen van Viking zijn een concrete toepassing,” zegt Matarazzo.

“We hebben iets ontwikkeld dat echt werkt, geen theoretisch ontwerp.”

Op de Viking Libra (2026) en de Viking Astrea (2027) zal zes megawatt aan waterstof beschikbaar zijn.

Volgend decennium

Matarazzo verwacht dat de cruisemarkt blijft groeien, met een jaarlijkse toename van zo’n 10 procent.

Hij wijst op de uitbreiding van de sector, maar ook op het mogelijk versneld uitfaseren van oudere schepen vanwege strengere emissieregels.

“Er zijn twee segmenten die volgens mij het meest actief zijn. Enerzijds het luxesegment, met meer luxe en ultra-luxe schepen. Anderzijds komen er ook meer grote, moderne cruiseschepen bij.”

Voor oudere schepen blijven er volgens Matarazzo verschillende mogelijkheden bestaan.

“Sommige motoren kunnen worden omgebouwd naar dual-fuel. Je kunt bestaande motoren aanpassen voor methanol. Dat is technisch goed te doen. We stellen dit voor aan klanten en hebben al enkele overeenkomsten gesloten.”

Energie-efficiëntie

“Hoe optimaliseer je een schip?” vraagt Matarazzo. “Vorig jaar leverden we de Sun Princess op. Door de combinatie van LNG en andere maatregelen hebben we de uitstoot met 50 procent verminderd ten opzichte van de IMO-norm uit 2008. Hoe? Door te werken aan de vorm van de romp, de schroef, de airconditioning en meer.”

“Als je al deze maatregelen combineert en ook de warmte aan boord hergebruikt, kun je de uitstoot nog verder terugdringen.”

Ook de vaarsnelheden zijn aangepast.

“Vijftien tot twintig jaar geleden voegden we turbines toe om de snelheid te verhogen,” zegt Matarazzo. “Vandaag ligt de gemiddelde vaarsnelheid tussen de 14 en 16 knopen, en de romp is daarop geoptimaliseerd.”

“We hebben gepatenteerde afdekkingen voor boegschroeven ontwikkeld. Schepen hebben er meestal drie of vier, elk zo’n drie meter breed. Door kleppen toe te voegen die de openingen afsluiten wanneer ze niet worden gebruikt, kun je 3 tot 4 procent aan efficiëntie winnen.”

Om klaar te zijn voor de toekomst heeft de Merchant Ships-divisie van Fincantieri de organisatie versterkt en de afgelopen jaren meer dan 1.000 nieuwe medewerkers aangenomen. Daarbij zijn ook gestructureerde loopbaantrajecten opgezet, met aandacht voor talentontwikkeling en vakgerichte expertise.

Matarazzo benadrukt dat de kracht van de divisie ligt in de vaardigheden van de managers en het merendeel van de medewerkers. Door hun loopbaan heen hebben zij hun technische en leidinggevende kwaliteiten verder ontwikkeld via gerichte trainingen en praktijkervaring.

Functieroulatie binnen het bedrijf heeft de carrières van medewerkers verder verrijkt, waardoor zij hun kennis konden verdiepen en hun ervaring konden verbreden. Het resultaat is een efficiënt team met een positieve en proactieve werkhouding.