Kerninnovaties van Costa Cruises

Image

Bij Costa staat productvernieuwing centraal. Het bedrijf bouwt voort op zijn Italiaanse karakter met een vernieuwd excursieprogramma dat wordt gecombineerd met het Sea Destination-initiatief, aldus president Mario Zanetti.

Zanetti vertelde CruiseAdvisor dat Sea Destinations enorm populair zijn bij gasten. Dit programma brengt bestemmingen tot leven met speciale activiteiten die passen bij de havens waar het schip aanlegt.

“We hebben het concept afgelopen winter geïntroduceerd in het Caribisch gebied en de Emiraten, en deze zomer voeren we het uit in Noord-Europa,” zei Zanetti. “We krijgen veel positieve reacties van gasten, niet alleen over de bestemmingen zelf, maar over de hele cruise-ervaring.”

Een voorbeeld is de Costa Smeralda, die wekelijks vaart in de westelijke Middellandse Zee. Na vertrek uit Barcelona bereikt het schip het donkerste punt van de Balearenzee, waar gasten kunnen genieten van een “Zee van Sterren” vanuit een uniek perspectief.

Bij aankomst in de baai van Capri worden gasten verwelkomd met een “Swing Symphony”, een liveconcert tijdens een ontbijt in Capri-stijl, met uitzicht op de Faraglioni-rotsen in het ochtendlicht. Aan boord verandert de Piazza di Spagna in een dorpsplein in Capri-stijl.

In Napels kunnen gasten de stad ontdekken via de nieuwe excursie “Heel Napels”.

Terug aan boord, tijdens het varen, komt het schip in het hart van het Pelagos-reservaat. Hier is er kans om dolfijnen en bultrugwalvissen te zien, begeleid door een sfeervolle lichtshow en een exclusief optreden aan boord.

Een ander belangrijk onderdeel van de vernieuwing is het nieuwe excursieprogramma. Costa heeft het aanbod verfijnd en vereenvoudigd, zonder het te verkleinen. Er zijn nu meer excursies gericht op kleinere groepen, zodat de ervaring persoonlijker wordt.

Wijzigingen in de vloot

De Costa Fortuna verlaat de vloot in het derde kwartaal van 2026. Dit zorgt voor een domino-effect: de Costa Serena verlaat Azië en zal in 2026-2027 in Zuid-Amerika varen, voordat het schip zich opnieuw positioneert in Europa.

Voor die tijd gaat de Serena, die tot nu toe het hele jaar door in Azië actief was, eerst naar het droogdok. Daarmee is het het laatste schip dat meedoet aan het vernieuwingsprogramma van Costa.

Na het droogdok zal de Serena langere routes gaan varen in Azië, in plaats van de korte cruises die eerder werden aangeboden.

“We passen delen van de schepen aan zodat ze beter aansluiten op het product dat we aanbieden,” aldus Zanetti.

De Costa Serena, gebouwd in 2007, krijgt een nieuwe foodcourt met onder andere Archipelago en Pizzeria Pummid’Oro. Ook komt er Sushino@Costa, een fris en modern ontwerp voor het andere restaurant, een vernieuwd zwembadgedeelte en bars, en een volledige renovatie van de suites aan boord.

Kernmarkten

“Europa is onze belangrijkste markt, net als Zuid-Amerika, waar we een lange geschiedenis hebben,” zei Zanetti. “Als we over Europa praten, bedoelen we Italië, Frankrijk, Spanje en de Duitstalige landen. Natuurlijk zijn we wereldwijd actief.”

“Onze strategieën zijn gericht op deze kernmarkten. Dat helpt ons om onze inspanningen te prioriteren en ons product beter af te stemmen op de verwachtingen van onze gasten.”

Volgens Zanetti geven klanten steeds meer de voorkeur aan belevingen.

“Nieuwe cruisereizigers zijn belangrijk voor ons, en ons Sea Destination-concept is hier speciaal op gericht. Het draait om unieke ervaringen op zee, exclusief bij Costa,” zei Zanetti. “Een unieke beleving is een manier om nieuwe gasten aan te trekken en een aantrekkelijk verkoopargument.”

Zanetti vergelijkt het concept met de privé-eilanden in het Caribisch gebied: een ervaring die nergens anders te vinden is.