Norwegian presenteert strategische wijzigingen voor Europese cruises in 2026

Harry Sommer, president en CEO van Norwegian Cruise Line Holdings, heeft tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers bekendgemaakt dat alle drie de cruisemerken van het bedrijf in 2026 kortere routes zullen aanbieden in Europa.
Bovendien zal het totale aantal cruiseschepen dat in Europa wordt ingezet in 2026 met zes procent afnemen. Daarmee vertegenwoordigt Europa dan nog 19 procent van het totale aanbod van het bedrijf. Ter vergelijking: in 2025 is dat nog 25 procent.
Sommer lichtte toe:
- “We hebben de inzet in Europa voor volgend jaar verminderd. In het tweede en derde kwartaal van dit jaar hadden we respectievelijk ongeveer 31 en 44 procent van onze volledige vloot in Europa liggen.”
- “Volgend jaar daalt dat naar 26 en 38 procent in diezelfde kwartalen. Het is geen grote daling, maar wel een bescheiden aanpassing.”
Hij gaf aan dat deze wijziging, in combinatie met kortere routes, beter aansluit bij de huidige vraag van reizigers en de manier waarop zij reageren op veranderingen in het aanbod.
“We zitten op dit moment in een ideale positie qua boekingen voor volgend jaar, niet alleen in het algemeen, maar ook specifiek voor Europa. Daar zijn we erg tevreden over,” voegde hij toe.
Volgens Sommer was er dit jaar sprake van een wat ongelukkige situatie:
- “We hadden in het derde kwartaal misschien niet de meest aantrekkelijke Europese routes.”
- “Daarnaast speelde er nog iets anders: in april zagen we een terugval in het consumentenvertrouwen, wat ook invloed had op de boekingen.”
Hij gaf echter aan dat de situatie in mei verbeterde: “Vanaf mei zagen we een herstel en een sterke vraag, ook voor Europese cruises.”
Mark Kempa, financieel directeur van het bedrijf, gaf tijdens dezelfde bijeenkomst aan dat het bedrijf verwacht dat de bezettingsgraad in het derde kwartaal rond de 105,5 procent zal liggen. Dit cijfer geldt ook als richtlijn voor het hele jaar. De lichte terugval in boekingen begin april – vooral voor verre Europese reizen – had hier invloed op.
Kempa benadrukte dat de vraag gedurende het kwartaal aantrok en dat het bedrijf erin slaagde om de prijzen op peil te houden.
Hij wees er ook op dat cruiseprogramma’s doorgaans twee tot drie jaar van tevoren in de verkoop gaan.
Reactie